Peter en Marianne in Nieuw-Zeeland

Rotorua - Ohakune

We worden vroeg wakker op onze tweede dag in stinkstad Rotorua en besluiten om de dag te beginnen met een bezoekje aan de beroemde "Polynesian Spa". Hier zijn verschillende natuurlijke warmwaterbronnen te vinden. Ook deze baden ruiken enigszins naar rotte eieren, maar alle mineralen in het water schijnen enorm gezond te zijn, dus we knijpen gewoon onze neus dicht en badderen alsof er niets aan de hand is. De Polynesian Spa ligt aan de rand van lake Rotorua, we hebben een prachtig uitzicht. Tegelijkertijd hebben zo'n 200 meeuwen hun nesten gebouwd aan de rand van het meer. We ontspannen dus in de warme baden met als achtergrondgeluid (of eigenlijk: voorgrondgeluid) honderden schreeuwende meeuwen en bekijken hoe er gevochten wordt om de perfecte ingrediënten voor het nest. We weken totdat we rimpelig en helemaal relaxt zijn.

Intussen zijn we trouwens alletwee verkouden geworden, we beleven onze avonturen dan ook flink snotterend (Peter) en hoestend (Marianne). We vermoeden dat dit het gevolg is van 24 uur vliegen en wachten rustig op verbetering.

Na het bezoek aan de Spa rijden we een stukje de stad uit, naar Wai-O-Tapu thermal wonderland. Dit is een park met allerlei natuurlijke fenomenen die het resultaat zijn van de geothermische activiteit in de regio. Zo zien we kokende modderpoelen, stoomwolken die uit de aarde opstijgen en poelen in de meest bijzondere kleuren (fluorescerend geel, knaloranje, lichtgroen) dankzij de mineralen die hier in het water terecht komen. Helaas krijgen we de indrukwekkende "Champagne Pool" niet goed op de foto, door de hoeveelheid stoom die er vandaag continu uit opstijgt (zoek deze vooral even op via Google!). Overal wordt gewaarschuwd om op het pad te blijven, gezien de zuurgraad en hitte van de plassen is het geen pretje om hier mee in aanraking te komen. Ook is de grond buiten de paden instabiel, dat is ook goed te zien aan alle kraters in gekke vormen. Het geheel is heel erg mooi en onheilspellend tegelijkertijd, het is moeilijk voor te stellen dat dit daadwerkelijk natuur is. De aanblik en het geluid van kokende modder blijkt op de één of andere manier heel bevredigend om naar te kijken en luisteren.

Op dinsdag 20 december rijden we van Rotorua richting Tongariro National Park. We stoppen halverwege in het stadje Taupo, waar we eerst een kijkje nemen bij de "Huka Falls", waarna we verder gaan naar "lake Taupo". We verorberen onze lunch met uitzicht opbesneeuwde bergtoppen. Daarna vervolgen we onze autotocht. Onderweg komen we nog een waarschuwingsbord voor kiwi's tegen, helaas laten deze zich overdag nauwelijks zien. Ook zien we op de weg een overvloed aan platgereden "possums" (in het Nederlands: voskoesoes). De Nieuw-Zeelanders zijn er maar al te blij mee dat er zoveel mogelijk exemplaren op deze manier aan hun einde komen: deze diertjes veroorzaken schijnbaar veel overlast door het slopen van vele inheemse boomsoorten en het opeten van eieren van beschermde vogels.

Tegen het einde van de middag komen we aan op onze plaats van bestemming. We doen wat boodschappen en gaan een hapje eten. Vandaag gaan we de natuur in de omgeving hier wat beter verkennen, om morgen alweer door te rijden naar het zuiden van het Noordereiland: Wellington.

Lucie

Jullie stinkerds ;)

Annie Ariens

Nu maar hopen dat jullie snel opknappen. Maar dat zal wel goed komen toch na zo'n gezond bad!!

Mama

Had nou tijdens het badderen de neus maar niet dicht geknepen, dan hadden de dampen misschien wel de verkoudheden verdreven. Alle gekheid op een stokje, ik hoop dat het snotteren en hoesten snel over gaat. Grappig dat je midden in de natuur zit en je bijna niet voor kunt stellen dat dit echte natuur is. Misschien heeft Dali hier ideeen voor zijn surrealistische werken opgedaan. En morgen genieten van Beef Wellington??? Xxx