Peter en Marianne in Nieuw-Zeeland

Hokitika - Fox Glacier - Wanaka

We beginnen de dag in Hokitika met een bezoek aan het National Kiwi Center. Nog steeds hebben we namelijk niet helemaal kunnen verwerken dat we tijdens onze avondtocht in Zealandia geen wilde kiwi's hebben gezien. Hier wonen een paar exemplaren die niet meer in het wild kunnen leven. Omdat kiwi's dus 's nachts actief zijn, bevindt hun verblijf zich in de kelder van het complex en is er weinig licht. Onze ogen moeten even wennen, maar dan is het eindelijk zo ver: we zien een harige, bolle, excentrieke vogel enthousiast heen en weer rennen, terwijl hij zijn (haar?) lange snavel telkens in de grond steekt, op zoek naar lekkere hapjes. Het is een bijzonder gezicht en Peter suggereert dat het ook een verklede kip zou kunnen zijn (zo in het schemerdonker), maar uiteindelijk zijn we er van overtuigd dat kiwi's toch echt bestaan.

We beginnen aan onze route richting Fox Glacier en houden een stop in het twee inwoners tellende plaatsje Pukekara, bij het Bushman's Centre. Dit is een souvenirwinkel, tentoonstelling en restaurant ineen. Op aandringen van de eigenaar kijken we een film in jaren 90-stijl over de hertenjacht- en vangst in de regio. Deze is niet bestemd voor de ogen van Marianne Thieme. Op Chuck Norris-achtige wijze zien we stoere mannen uit helikopters bovenop grote herten springen. Verder zien we nog een heuse possum, dit keer niet in platte vorm op de weg, maar in levende lijve in een hok. Hij ziet er zo aandoenlijk uit dat we ons haast niet kunnen voorstellen dat deze beestjes de meest vernietigende plaag van Nieuw-Zeeland vormen. In het bijbehorende café worden possum-burgers en maaltijden van andere wilde dieren geserveerd. Wij gaan toch maar voor een tosti ham-kaas.

We rijden verder, vandaag helaas weer met de ruitenwissers op de hoogste stand. We bevinden ons in een regenwoud en dat zullen we weten ook. Deze kant van het Zuidereiland heeft evenveel regendagen als het oosten, hoewel het daar een stuk droger is. Dat komt doordat de regenbuien die hier vallen, vrijwel altijd gigantisch zijn. Een door de bergen kronkelende snelweg (maximumsnelheid: 100, gemiddelde haalbare snelheid: 45) brengt ons naar onze volgende bestemming op de route: Franz Josef Glacier. Op de parkeerplaats treffen we de derde inheemse inwonersoort van vandaag: een Kea. Dit is een grote, groene, brutale bergpapegaai. Kea's staan bekend om hun talent voor het slopen van autobanden en andere onderdelen. Gelukkig lijkt deze vooral geïnteresseerd in onze appels en minder in onze zijspiegels. We wandelen door het regenwoud naar het uitzichtpunt op de Franz Josef Gletsjer en zijn aangenaam verrast als de wolken net even wijken op het moment dat wij daar aan komen. Het uitzicht op de gletsjer is spectaculair. We staan een tijdje stil te kijken. Daarna dalen we weer af en vervolgen we onze weg naar Fox Glacier, onze eindbestemming van vandaag. We wandelen nog een stukje rondom Lake Matheson en eten een pizza in het centrum.

Onze ochtend in Fox Glacier beginnen we met een zelfgemaakt ontbijtje en daarna een wandeling naar de Fox Gletsjer. De beklimming naar het uitzichtpunt is steil, maar de moeite waard. Ook hier hebben we een fenomenaal uitzicht. Peter daalt de berg weer af als een volleerd alpinist, Marianne heeft iets meer tijd nodig op de steile helling met losliggende stenen, maar uiteindelijk komen we weer veilig bij de auto. We rijden verder en het landschap lijkt per kilometer mooier te worden. Van de Westkust rijden we nu in de richting van de Southern Alps. We lopen flink wat vertraging op omdat we telkens weer mooie uitzichtpunten tegen komen waar we toch echt even moeten stoppen. Aan het einde van de middag komen we aan in Wanaka. Omdat er in ons hostel net een buslading backpackers is gearriveerd, duurt het inchecken ongeveer een uur. Zodra we onze koffers op de kamer hebben, trekken we allebei een korte broek aan (het is hier ineens weer 25 graden!) en wandelen we naar Lake Wanaka. We hebben een mooi uitzicht op het blauwe meer met besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Als we het toch een klein beetje koud krijgen, zoeken we een restaurant op waar we wat lekkere biertjes drinken en wat eten. Zo zit de dag er alweer snel op. Vandaag rijden we weer verder, met als eindbestemming Te Anau, waar ons onder andere een boottocht over de fjorden te wachten staat.

Mama

Kiwi's, Possums, Kea's, hoosbuien, gletsjers en dan weer de zon hoog aan de hemel, afgewisseld met super mooie uitzichten tijdens jullie ritten. Wat een hoeveelheid aan indrukken, super, super, super, ( ach begin. Van superlatief ;)Ga intens genieten van de boottocht over de fjorden; dat lijkt me fantastisch en Marianne misschien doet het je een beetje aan de Noorse fjorden denken. Ik ben benieuwd.
Veel plezier, dikke Knuf xxx

Els

Hmmmm vanuit koud Nederland: thanks voor weer een leuke update!